בלוג / מאמרים

דעה | המהומות מוכיחות: נדרשת משטרה גדולה יותר

דעה | המהומות מוכיחות: נדרשת משטרה גדולה יותר  ​

צבר האירועים בתקופה האחרונה, החל מאסון מירון, דרך אירועי שער שכם ושייח ג'ראח בירושלים ועד לזמן הנוכחי בעיצומו של מבצע "שומר החומות" פתח דיון ער באשר ליכולות משטרת ישראל 2021 למול משימותיה ואתגריה. אין ספק, המציאות הקשה הביאה עמה שאלות אסטרטגיות באשר לגודלה של משטרת ישראל ביחס למשימות שלה בשגרה ובחירום וביכולת של השוטרים להגיע בזמן קצר לקריאות בכל הארץ.אזכיר לכל אותם "מתלהמים" מעל כל במה תקשורתית שהאירוע הוא לאומי ולכן אינו סוגייה רק למפכ"ל או למשטרה אלא, הוא באחריות ראש הממשלה, השרים וכל נבחרי הציבור שלנו. המשטרה אינה מתוקצבת כנדרש כבר שנים רבות, אינה יכולה לתת שירות מתאים לאור פערי כוח האדם ביחס לגודל האוכלוסייה. המונח "שוטר וורסטלי" שהומצא אי שם לפני כעשרים שנה כצורך וככורח המציאות דאז אינו מתאים לאיומי הייחוס כיום. תנסו רגע להביט מה קורה במשטרות בארה"ב כדוגמה ותבינו כי נדרשת תפישה שונה לגבי סמכויות שוטרי משטרת ישראל, בניית כוח מתאים והוראות חוק חד משמעויות לגבי איומי ייחוס באירועי הפרות סדר לאומניות. אני מאילו שמאמינים שאין להכניס כוחות צה"ל לתוך אירועי הפס"ד בתוך הערים. הסיבה היא פשוטה, פיזור הפגנות, טיפול בפורעים ועבריינים זהו מקצוע של המשטרה. לא עבודה לצבא.  די להתלהמות! המשטרה היא אותה משטרה שעושה ימים כלילות בביטחון שוטף בגבולות ובתוך הערים. שוטרים הכחולים, הבלשים, אנשי הסיור, החקירות והלוגיסטיקה, לוחמי ולוחמות מג"ב וכמובן המפקדים. מי שלא שירת בארגון לא יבין זאת. ביקורת היא דבר לגיטימי ובריא. עם זאת, אין הדבר נותן לגיטימציה להפוך את המשטרה ל"שק החבטות" הלאומי. בכל דקה נתונה ובכל הארץ, ללא קשר לאירועים של מבצע "שומר החומות", השוטרים והשוטרות עסוקים בעבודה 24/7 באירועי שגרה וחירום גם יחד. מאות אלפי קריאות מאזרחים רק ב-24 השעות האחרונות כפי שדיווח דובר המשטרה הן אינדיקציה לטירוף שהשוטרים עוברים. אומר כך, אם לא פעילות המשטרתית האינטנסיבית הלו היו עוד עשרות, מאות ואולי יותר נפגעים בנפש בערי ישראל. לכן, יזכרו כל המתלהמים שרק לפני מספר ימים מנעו מפקדת צוות ואנשיה לוחמי ולוחמות מג"ב פיגוע גדול תוך קרב יריות פנים אל פנים וחירוף נפש של ממש. תבקרו, תציעו, אפילו תהיו חריפים, אל תשפכו את "התינוק עם המים"! יש לנו משטרה מקצועית, שוטרים ושוטרים ראויים לכל הערכה ולכן תזכרו גם לגבות אותם ולהעריך אותם.נדרשת משטרה גדולה וחזקה לא צריך להמתין עד לסיום הלחימה בכדי להסיק שמשטרת ישראל נדרשת להזרמת תקציבים משמעותיים, הגדלת סדרי הכוחות ב"מפתחות" תואמים לגודל האוכלוסייה ובעיקר היא נדרשת לגיבוי. בזמן שמיטב בנינו נלחמים בחירוף נפש לשמור על חיי אדם ולמנוע הפרות סדר, וונדליזם ומניעת ביצוע מעשי לינץ' הדדים באחד האירועים שלא התרחשו כאן כבר עשרות בשנים בסדר גודל שכזה, יש מקום וצורך להעריך ולגבות את השוטרים על פעולותיהם. תנסו להזיז את הידיים בצורה מחשידה כאשר שוטר עוצר אתכם בארה"ב. האירוע יסתיים רע אם תעשו כך. במקום שבו בכל כמה דקות נורה שוטר ברחבי ארה"ב במלחמות כנופיות פשיעה ו/או אירועי ירי והרג כאילו ואחרים, הסיקו והפנימו שהוראות החוק לרבות הוראות הפתיחה באש חייבות להשתנות על מנת לייצר הרתעה ולשמור על חיי אדם של השוטרים והאזרחים גם יחד. המצב הביטחוני בישראל אינו דומה לשום מקום אחר בעולם.המעבר מטיפול בפשיעה אלימה לטרור הוא באלפית השניה ולעיתים הדמויות הן אותן הדמויות שעסוקות באירועים השונים. חייבים להתבצע שינויים מידיים ראשית חקיקה המרחיבה את הסמכויות של השוטרים ושינוי הוראות הפתיחה באש בכל הקשור לאירועי הפרות סדר לאומניות. במילים אחרות, בקט"ב שמיידים לעבר אזרחים / שוטרים בפנים הארץ כמוהו כמו יידוי בקט"ב בשטחים ולכן הוראות הפתיחה באש חייבות להיות זהות. קביעת תקופות מאסר בחוק על אירועי התפרעויות, הפרות סדר אלימות כולם ערבים ויהודים אין הבדל. הזוי שייעצרו חשודים על מעשי הפס"ד לאומניים וישוחררו בו ביום. יותר מכך, במקרים בעלי תוצאות קשות כגון ניסיון לרצח, מעשי לינץ' ואירוע חלילה רצח מכוון – חובת שלילת אזרחות וגירוש. אסור לנו להיות "דמוקרטיה מתאבדת", חובתנו כמדינה נאורה לזהות את האיומים הקיומיים על אזרחינו ולפעול ללא מורא.ברמת בניין הכוח, המשטרה נדרשת לתוכנית אסטרטגית ארוכת טווח והתאמתה למציאות העתידית. לכן, יש מקום להגדיל משמעותית את התחנות המקומיות והמרחבים. בכל תחנה יותאמו התקנים ביחס ישיר לגודל האוכלוסייה, איומי הייחוס וסוג האוכלוסייה המקומית. כך יותאמו שוטרי תנועה, סיור, בילוש, חקירות, גדודי מג"ב ועוד. ההתאמה מחויבת המציאות בתוך ערי המדינה והן באיוש, עוטף י"ם ועוטף עזה. כוחות משמר הגבול נדרשים להיות הרבה יותר גדולים בשגרה ולא להסתמך רק על גיוס מילואים בחירום. כך שאם באירועים הנוכחים נדרשו עוד 16 פלוגות מג"ב והוסטו עוד מספר גדודים מאיוש לערי המדינה הרי, המסקנה המתבקשת מהו המינימום הנדרש לשגרה. המשטרה נדרשת להפעיל כוחות לביטחון שוטף על מנת שלאזרחים תהיה תחושת ביטחון. אם עולה קריאה בזמן אמת ואין מענה לא משנה הסיבה האזרח איבד את האמון במדינה.בעבר העלו את הפרדת משמר הגבול כחיל מהמשטרה והפיכתו לארגון עצמאי בצמוד למשטרה הכחולה וצה"ל. אני חושב שזו הזדמנות טובה לבחון המשמעויות. 30,000 שוטרים אינם מספיקים לטפל בכ-9,000,000 אזרחים וריבוי משימות תמידי. אולי, יתכן שמשמר גבול עצמאי, כוח שיטור סמי-צבאי גדול יכול שיוכל לעשות השינוי בשגרה ובחירום. מה שבטוח אסור בתכלית האיסור להתעלם מהמציאות ולהמשיך ולהזניח את המשטרה. לא להכנסת חיילים לביצוע משימות שיטור עשה נכון שר הביטחון בהחלטתו לא להכניס חיילי צה"ל למשימות שיטור בתוך הערים. שוב הניסיון לעשות מעשים בסגנון "טלאי על טלאי" מאפיינים את פעולותינו. חיילים הם מתורגלים, מחונכים ומוכוונים להילחם בסוג מסוים של לחימה ולא למשימות שיטור או טיפול באירועים מורכבים של הפס"ד בתוך המדינה. לא דומה פעילות אחת למול השנייה.אגב, כמו שלא ניקח שוטרי משטרת ישראל ומג"בניקים להפעיל מערכות הגנה אווירית או תותחים, הרי שבהתאמה ובצדק כל אחד בתחומו ובפרופסיה שלו. לוחמי מג"ב מאומנים ומומחים בטיפול בהפרות סדר בלב אוכלוסיה, טיפול בעבריינים ובטרור מקומי. הם גם בעלי הסמכות החוקית לעשות בכך, לכן המסקנה המתבקשת היא כמו המסקנה לעיל: חיזוק והגדלה משמעותית של סדרי הכוחות במשטרה ביחס לאוכלוסייה, סוג האוכלוסייה ואיומי הייחוס באזור.כוחות מג"ב שגוייסו במילואים נדרש שיהיו כוחות שגרה, בנוסף על הכנת סדרי כוחות נוספים לחירום. כוחות אילו עם סיום הלחימה בעזה, ראוי, נדרש וכדאי שיופנו לטיפול ביד קשה בפשיעה במגזר הערבי והיהודי כאחד וישליטו את הסדר על כנו תוך יצירת הרתעה מתאימה.​

לממשלה החדשה יש חלון זמן לבצע רפורמות נדרשות בשב״ס

פרשנות | לממשלה החדשה יש חלון זמן לבצע רפורמות נדרשות בשב״ס​

בעוד אנו עסוקים בניתוח מבני אישיות של פוליטיקאים כאילו ואחרים ומשחקים את משחק הניחושים כיצד הם יפעלו ויתפקדו במשרדים המיועדים כדאי שנזכור שיש כאן מדינה לנהל ובפניה אתגרים ביטחוניים משמעותיים פנימיים וחיצוניים כאחד.אישית, אני לא מהשותפים להיסטריה לפיה ח"כ איתמר בן גביר יביא למיטוט המדינה למרות שלא בחרתי בו. אם יעמוד בראש המשרד לבט"פ ויבצע רפורמות נדרשות במערכת הכליאה ויעשה אותן באחריות ובגבוי ראש הממשלה, יתכן ויש לפנינו הזדמנות של ממש לשפר ולייעל את היכולות של מערכת הכליאה הישראלית ואת תחושת הביטחון החברתית. מערכת הכליאה זקוקה לרפורמות ארגון הכליאה הלאומי של ישראל, עבר רפורמות לאורך השנים, ואפשר לומר שהתקדם והשתפר. הזרקור השלילי המוצדק מקרות אירוע בריחת אסירים מכלא גלבוע ועליית החשד לסרסור בסוהרות מחליא ככל שיהיה, מייצר עוול מסוים לכ-10,000 משרתי הארגון שעושים לילות כימים על משמר ביטחון המדינה.  הביקורת בהחלט לגיטימית. אך הבעיה לרוב אינה הסוהרים והסוהרות שמבצעים תפקידם נאמנה. האמת היא שנדרשים שינויים מהותיים ורפורמות בהיבטי תנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים והפליליים, בדיקות מהימנות לסגל וקצונה הבכירה לרבות פוליגרף והגדלה משמעותית של תקינת כוח האדם והתאמת יחסי העוצמה בתוך בתי הכלא.  הארגון ביצע זינוק משמעותי בשני העשורים האחרונים בכל הקשור ליכולותיו המבצעיות, בכל הכרוך בהקמת יחידת השתלטות, שדרוג ופיתוח יחידות מודיעין טקטיות, שדרוג טכנולוגי מסוים ועוד. לדעת הכותב, שינויים אילו אינם מספיקים להתמודדות  עם האתגרים מולם מתמודדים הארגון והחברה הישראלית כיום. קיימים שלושה תחומים מרכזיים שאם השר לביטחון פנים המיועד יעסוק בהם ויוביל שינויים ארגוניים נכונים אזי תהא הזדמנות לתוצאות מבצעיות משמעותיות בשטח.שינוי תפישת הכליאה למול האסירים הביטחוניים האסירים הביטחוניים הכלואים בישראל הם בבחינת סוג מקצועי של כליאה שאינו מוכר בעולם. ייחודי לישראל. מדובר במחבלים שהובילו ומובילים טרור אשר מאיים על המדינה. לא רק בעצם הביצוע אלא גם בזמן שהם שוהים בתאי הכליאה בכלא.  הצעקה הציבורית שקמה סביב תנאי ההחזקה של האסירים הביטחוניים לאורך השנים, ככל שמוצדקת, אינה לפתחו של הארגון. הביקורת מופנית כמעט תמיד למפקדי בתי הכלא ולסגל הפיקוד הבכיר שהם בבחינת האמונים לבצע מדיניות ממשלתית. כפופים להוראות הדין ופקודות נציבות שב"ס. זה המקום להזכיר שכל ממשלות ישראל לדורותיהן נדרשו לסוגיה ו"לתפוח האדמה הלוהט" אם תרצו. כמעט תמיד החליטו הממשלות האמונות ימין ושמאל, לא לשנות את האסטרטגיה ואפשרו את התנאים אותם אנו רואים כיום.  אם ממשלת ישראל תרצה לקיים שינוי בנושא תהיה זו צריכה לעשות זאת בשום שכל וללא הגררות לפוטנציאל הנפיצות הדתית הקשורה בו. שינוי תנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים והחזקתם בתנאים קשיחים יותר היא בהחלט צורך. בראש ובראשונה מבצעי ופיקודי. דרושה: תפישת הפעלה חדשההדרך לבצע זאת היא ביכולת לבנות תפישת הפעלה חדשה לפיה, נטרול מוקדי הכוח של הקולקטיב הכרחי לשליטה מבצעית ולקיום אושיות השלטון בכלא. אך בעוד אמרתי זאת, חשוב להבין, לפני שיוצאים בהצהרות, כי נדרש לבצע בחינה מעמיקה של משאבים אפשריים. תקציבים שעומדים לרשות המערכת, אפשרויות הכליאה הקיימות והמשמעויות של החזקת אסירים בקבוצות קטנות יותר שבין 2-4 אסירים ולא 10 כפי שקיים היום. עוד צריך לקחת בחשבון שלבנות מתקן כליאה חדש ולהשמיש מתקן כליאה קיים, לצורך הספציפי הזה, לוקח לעיתים זמן רב. לכן, נכון יהיה לבצע הליך מדורג, מושכל ונחוש. יש לתת את הדעת על סוגיית הציוד הרב הנמצא בתאי האסירים ולהקטין באופן משמעותי את כמות הציוד המותר להחזקה בתא.  יש לבחון את אופן הפעלת הקנטינה והיקפה. כל אילו סוגיות שהן תולדת החלטות היסטוריות של וועדות תנאי מחיית אסירים ומעורבות פוליטית כפי שציינתי לעיל. יש לקבל החלטות בכל הקשור לנושא "דובר האסירים". לבחון את הרלוונטיות ולהיות מוכנים ונכונים להתמודד עם מחבלים כפרט וללא שיוך/מרות ארגונית. יש לבחון את נושא תדירות ביקורי המשפחות בכלא. ישנם סוגיות נרחבות נוספות סביב סוגיית תנאי הכליאה וההחזקה של האסירים הביטחוניים ויש להן השלכות מבצעיות, תקציביות, לוגיסטיות, משפטיות, בינלאומיות והשפעות רוחב על השטח בתוך ומחוץ לקו הירוק.  חשוב להבין כי סוגיית ה"אסיר הפלסטיני", הנה סוגיה נפיצה בקרב האוכלוסייה בשטחים ויש בה בכדי לאחד כוחות טרור שאין אנו רוצים שיפעלו כנגד המדינה תחת מטרה משותפת זו. לכן, נבון יהיה לבחון את השינויים הנדרשים לאחר קבלת מקורות תקציב, העברת החלטות ברמה הפוליטית, מוכנות משפטית, חשיבה אסטרטגית ובניית תפישה חדשה ומקצועית בנושא. כל האמירות המוקדמות יש בהן לגרום לנזק ולסכל שינוי מתבקש בשטח. אין בהן תועלת. יחד עם כל אשר נכתב על ידי עד כה, קיימת חשיבות כפולה ומכופלת כי ניהול הכליאה ייעשה תוך הקפדה יתרה על יישום חוק מדינה וכבוד האדם. ללא השפלה לשם השפלה של אסירים. תוך מימוש מדיניות אפס סובלנות לבעיות משמעת, אך בו בזמן, עם הרבה סובלנות לבעיות אסירים ולטיפול הומני, נאות - כמתחייב במדינה דמוקרטית. אסור לנו לגרור את הסוגייה הזו למלחמה דתית, לאמירות חסרות אחריות כמו "כנסו בהם" ללא תוכן וללא ביסוס מקצועי וחוקי. אין למפקדי הכלא ולסוהרים את הפריווילגיה לפעול בניגוד לרוח החוק וערכי היסוד הבסיסיים של כבוד האדם. אלו, אינם סותרים התנהלות מבצעית נחושה, חזקה ועוצמתית כפי ששב״ס יודע לבצע.אין מספיק אנשים המשימות הניצבות בפני סוהרי הביטחון בבתי הכלא מרובות ומסוכנות. היקף כוח האדם מול המשימות, אינו תואם. בלשון המעטה. בשירות משרתים אלפי סוהרי וסוהרות ביטחון, רובם ככולם איכותיים ורציניים. תפישת הפעלה מיושנת הנובעת מאילוצי תקציב היסטוריים ומפתחות, לא מתאימים להתמודדות עם האיומים. תארו לכם, שבמהלך היום אמורים להיות שלושה אנשי סגל באגף. שני זקיפים וסמל אגף. לכך תוסיפו עוד מנהל/ת אגף, מה שקרוי "עובד יום", אשר פועל מהבוקר ועד 17:00. סוהרי האגף מצויים בריבוי משימות מטורף, כך שהלכה למעשה, באגף, יהיה סוהר אחד לרוב. החל מליווים בתוך המתקן, למרפאה, לחצר, לקנטינה, למכבסה, למעבר, לקראת יציאה לבית משפט, וכלה בליווים מחוץ למתקן ליווי רפואי, בית משפט חקירה ועוד. המערכת נדרשת תיקון כך שלכל הפחות יהיו חמישה אנשי סגל באגף בכל זמן נתון כ"קו אדום". אלו חייבים להיות חלק מתקינת האגפים, סוהרי המשמרת ובהתאמה כמות מפקדים במשמרת. אין לצפות מסוהר/ת בודדים לנהל אגף, להשליט סדר ומשמעת בכל זמן נתון כאשר מדובר במפתח של 120 אסירים לסוהר/ת. יאמרו המתחכמים, כן זה מוגזם, רוב היום האסירים בתאים. נכון מאד. הם בתאים, מתכננים, זוממים, מתכוננים, מסליקים ופועלים באמצעות טלפון סלולריים לערעור הביטחון.  מה גם, שיש אסירי חוליה שאחראים על הניקיונות, מכבסה, קנטינה ועוד. לכן מפתח ההחזקה באגפים חייב להיות מינימום חמישה סוהרים באגף כ"קו אדום" בכל זמן נתון שלא יורדים ממנו בפועל. יש להקים בכל בית סוהר כוח מבצעי מיומן ומוכשר לטיפול בהפרות סדר, חיפושים, ליווי מיוחד ולא להתבסס על כל מיני אילוצים של כוח מתחמי או כוח שאינו בידי מפקד הכלא.  מפקד הכלא צריך אמצעים מתאימים על מנת לטפל באתגרים ובאיומים העומדים לפניו. חייבת להיות יוזמה, כל הזמן, בלי להתבסס רק על מופעים מחוזיים / ארציים. אלו יש בהם המון תועלת אבל אין להם אפקטיביות משמעותית כי הם קטנים ביחס לצורך וכי הם לא יכולים להיות כל הזמן בכל בתי הכלא ובו זמנית.  לעניין מקורות התקציב. יש לקחת בחשבון תוספת תקציבית גדולה שנדרשת למערכת ובמקביל עבודת מחקר סדורה לנחיצות תפקידים מסוימים במטות המחוזות והנציבות. חשוב להבין שהחולייה החלשה בכל המערכת היא בית הכלא. לאורך השנים חלה התעצמות במחוזות ובנציבות בעוד שבשטח לא התחולל השינוי המתבקש.  בנוסף, היחידות המיוחדות המבצעיות חייבות לקבל קשב מתאים, כך שגודלן והשפעתן על השטח יורגש. יחידות ללחימה בפשיעה ובטרור שעוסקות בחיפושים, מניעת החדרת סמים ואמצעי לחימה, חוקרים משטרתיים, צוותים של מודיעין מיוחד. בעוד במשטרה הקימו לאורך השנים יחידות ארציות מתאימות בגודלן ובאמצעים, בשב"ס הייתה קפיצת מדרגה חלקית בעשורים האחרונים. הקמת יחידת השתלטות "מצדה", הגדלת היחידות דרור ונחשון, הקמת יחידת צור, יחידות מחוזיות. למרות שמדובר בהרבה עשייה, חייבת להיות חשיבה אסטרטגית כיצד להעצימן ולהתאימן למציאות ולכמות האסירים והמשימות. לא עוד חוברות מלאות מלל שמסכמות עבודות מטה שנעשו לאורך השנים. אלא, יישום בשטח ופיקוח שהדברים נעשים ואינם נותרים כאות מתה על הדף. בדיקות מהימנות לסגל - כולל פוליגרף לאורך השנים כתבתי את עמדתי המקצועית לעניין הצורך בהכנסת בדיקות פוליגרף תעסוקתי לתוך הארגון. המציאות מוכיחה כי הגיעה העת ליישם זאת. בדיקות מהימנות לעובדים בכל הרמות משמעו שמירה על ביטחון הארגון, ביטחון משרתיו וביטחון המדינה. זהו כלי לוודא שאין חריגות מהחוק, הפקודות, הנהלים והנורמות המחייבות. לעניין זה, בדומה למשטרה ולצבא הגיע העת שיתקיימו בדיקות פוליגרף לקצינים מדרגת סגן גונדר ומעלה אחת לשנתיים-חמש שנים. בנוסף, ביחידות המיוחדות, מודיעין, מבצעים, אגפי הפרדה, חקירות ואחרים יש לשקול קיום בדיקות גם לבעלי תפקידים שאינם קצינים ואמונים על תפקידים רגישים.  הצורך בהעלאת רמת המהימנות בארגון מתכתב עם הצורך לטייב את איכות כוח אדם וכניסה של סוהרים וקצינים נוספים בכל הרמות למערכת. כמו גם, יצירת מתח ערכי בתוך המערכת. אסור להלקות את המערכת על אירועי הכישלון החמורים שאירעו בשנים האחרונות רק לשם הלקאה. יש צורך בתיקון ורפורמות שיביאו לתוצאה מבצעית טובה יותר בארגון ובחברה. לסיכום, כל שר מיועד לביטחון פנים חשוב שיזכור שאין קשר לתפישת עולם פוליטית כזו או אחרת אלא יש צורך ללמוד את הארגון, משימותיו, להיעזר באנשי מקצוע מתאימים חפים מכל שיקול פוליטי בכדי לייצר את השינוי הנדרש.  ​

דעה | בגלבוע היה כשל מודיעיני - ועדיין, לא צריך להכתים ארגון שלם בגללו​

מאז התבררה התמונה העגומה על הבריחה של האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע ערב החג עולה תחושה קשה של כשל מערכתי חמור שהתרחש בשירות בתי הסוהר.מדובר בכשל מערכתי בו קרסו לחלוטין מעגלי האבטחה והמודיעין שנדרשו היו לתת מענה לאיום ייחוס של בריחה אם בסיכול מקדים של כוונות הבריחה ואם במענה מידי בסמוך או זה מקרוב לאירוע המתהווה. אין לי ספק, שהמעגל מול האסירים הנמלטים ייסגר בסופו של דבר, אך כרגע ישנם מספר מאמצים שראוי שיינקטו ברמה הטקטית וברמה האסטרטגית בבתי הכלא למען שאירוע כזה לא יישנה ולא יתרחשו אירועי חקיינים בזמן הקרוב.ועוד דבר, בשירות בתי הסוהר משרתים אלפי סוהרים וסוהרות, קצינים וקצינות במשמרות הביטחון, במערך תומכי הכליאה וביחידות המיוחדות שממש ברגעים אילו נמצאים בליבה של מערכה מורכבת ומסוכנת. אין מקום להכפיש, להוביל ל"גרדום" ולהקיז דמם באמירות חסרות רסן. האירוע ייחקר, שירות בתי הסוהר יידע לתחקר ולהפיק הלקחים ומי שיימצא שהתרשל ויותר מכך גם ייענש בחומרה. כרגע זה לא הזמן לעיסוק באשמה אלא במניעת התרחבות מעגל האיום, תפיסת המחבלים הנמלטים והשבת ההרתעה לבתי הכלא. מאמר זה מנתח את האירוע ואת הכשלים לכאורה על בסיס מה שפורסם בתקשורת ואת התהליכים הננקטים בשטח.מעגלי האבטחה והמודיעין קרסו שירות בתי הסוהר חווה לאורך שנות קיומו לא מעט אירועים חריגים ובדגש על אירועים של ניסיונות בריחה ואירועי בריחה בפועל מצד אסירים פליליים וביטחוניים. איום הייחוס הראשון הוא איום הבריחה. לסיכול איום זה נערך שירות בתי הסוהר בכל זמן בריחה של אסיר מתוך הכלא מהווה כשל מערכתי חמור שבו קורסים באחת כל תפישת הביטחון ומעגלי האבטחה והמודיעין שנועדו לסכל איום זה. בכל מערכת כליאה קיימים מספר מעגלי אבטחה ומודיעין. הראשון שביניהם הוא כשירות מתקן הכליאה להחזיק את האסירים שבתוכו לפי רמת הביטחון.כלא גלבוע הנו ברמת ביטחון מירבי בהגדרתו. מכאן, שבריחת האסירים הביטחוניים באמצעות חפירה ו/או באמצעות הרמת פלטת השירותים מתוך תא השירותים ובריחתם אל מעבר לחומות הכלא מהווה מוקד כשל מערכתי ראשון והוא הכשל המבני.להערכתי ולהבנתי לא מדובר בהפתעה. בית הסוהר גלבוע הוא בית סוהר חדש יחסית וידוע מזה זמן רב שהוא נבנה על גבי כלונסאות. משמעות הדבר היא שתחת "תאי הכספות" נמצאו בעבר חללים פתוחים ושאינם אטומים הרמטית. כפי שדווח בתקשורת כבר ב-2014 סוכל ניסיון בריחה בשיטה דומה וכך אז הוקמה וועדת חקירה שאת מסקנותיה מפליא אותי במיוחד שלא יישמו עד תום.  מעגלי האבטחה הנוספים מבוססים על נהלי שירות בתי הסוהר והפעלת הכוחות בשטח. במתקן כליאה ביטחוני נערכות שלוש ספירות ביום. מטרת הספרות הנה לעלות בהקדם על חוסר באסיר/אסירים בתאים דבר שיגרום מידית לספירות שניות ושלישיות ולהפעלת מצב חירום "שקט" או "רועש" בכלא לצורך סיכול אפשרות בריחה.במסגרת הספירות נכנסים סוהרי הביטחון ובראשם פיקוד המשמרת, בזיווד מלא, סופרים את האסירים, עושים זיהוי תמונה וזיהוי שמי ועושים בדיקה בעין ובדיקה פיזית למבנה התא. נקודות התורפה של פתחי הביוב, הסורגים והדלתות ידועות מראש ובתוכניות המבצעיות נערכים לבדיקה מקיפה שלהן וזאת לוודא שאין פרצה באבטחה.יותר מכך, תא שיימצא שבו יש לקונה מבנית באחת הנקודות שהזכרתי הוא תא שייפסל מידית בהחלטת קצין אג"ם ופיקוד הכלא והאסירים יועברו לתא חלופי או יפוזרו בין התאים. אירוע כזה יוביל לתחקיר מבצעי, איסוף מודיעיני נקודתי ויסודי.אחת המסקנות לאורך השנים וכחלק מלקחי אירועים שונים שאירועו, הייתה שלא מבצעים את בדיקת האמצעים הפיזיים כנדרש ברמה המקצועית מכאן שכלקח הוסיפו למעגל הבדיקה אנשי בדק בית מקצועיים שמבצעים בדיקה יסודית בתאים לפחות פעם ביום.מעגל נוסף הוא החיפושים שנערכים על פי תוכנית סדורה בכל בית כלא על ידי סוהרי הביטחון ובשינויים תכופים לצורך שמירה על "שבירת שגרה". במהלך חיפוש משתלטים על אסירי התא, מוציאים אותם למקום חלופי וניתן לבדוק את התא ביסודיות כולל מבנה וכולל ציוד האסירים.חיפושים תכופים מתקיימים לאורך כל השבוע ולעיתים מספר פעמיים ביום. חיפוש איכותי יעלה רשימות של אסירים, תכתובות, תרשימים, "אשגרים" – הודעות שמעבירים בין התאים ובין האגפים, אמצעים אסורים להחזקה לרבות דוקרנים מאולתרים ומכשירים סלולריים.המעגל הנוסף, הוא כניסות נוכחות במהלך הלילה. מאחר וידוע כי שעות הלילה הן שעות מועדות לפורענות בהיבט תכנון של האסירים לביצוע אירועים חריגים אזי, נכנסים אנשי המשמרת בכוחות, סופרים ספירה נוספת ומוודאים שהאסירים נוכחים ואין חריג.מעגל נוסף, הוא מעגל מרכז השליטה. מרכז השליטה מאויש 24/7 על ידי סמב"צים מקצועיים ומנוסים שמנטרים את מצלמות האבטחה בתוך הכלא ומחוץ לו על מנת לאתר חריגים. עוד מעגל אבטחה חשוב ביותר הוא מעגל עמדות השמירה. עמדות השמירה נועדו להיות מעגל נוסף בשרשרת מעגלי האבטחה שבו אם נפרצו שאר המעגלים תהיה יכולת התראה ותגובה על ידי הקפצת כוחות למרדף, סגירת הכלא ואף ירי בכפוף להוראת הפתיחה באש.בחלק מבתי הכלא קיים מעגל נוסף והוא מעגל כלבי האבטחה והסיור. תפקידו של מערך הכלבים הוא לייצר הרתעה, לסכל בריחה בטיפוס אל מעבר לחומות וליצור התראה על ידי נביחות דבר שיוביל לתגובה מידית של מרכז השליטה, פיקוד המשמרת ופיקוד הכלא בהתרחש אירוע חריג.מעגל חשוב נוסף הוא רכב הסיור. רכב הסיור, בייחוד בלילה מבצע סריקות היקפיות של השטח החיצוני של בית הכלא. תפקידו של רכב הסיור הוא לאתר פרצות ולהגיב תגובה מבצעית נחושה ומידית באירוע בריחה לדוגמה. כמובן שבתוך בכלא קיימים מעגלים נוספים של טכנולוגיה לרבות מצלמות אבטחה, חיישני דלתות והפרדה למתחמים באמצעות דלתות מפקדות, גדרות תיל, חומה היקפית ועוד.באשר למעגלי המודיעין והפעילות היזומה הרי שקיימת עוד שכבה חשובה ביותר לכלל המערכים שהזכרתי עד כה. בכל בית כלא פועל צוות מודיעיני בראשות קצין מודיעין ואנשי הערכה, מגובה במודיעין מחוזי ובמודיעין ארצי מצד חטיבת המודיעין של המערכת.כך עוסקים אנשיו יומם וליל באיסוף מודיעין אנושי, טכנולוגי ואחר, בעיבוד והערכה למידע המתקבל מבתי כלא אחרים ומחוזות אחרים ואפילו מידע שמתקבל מסוכנויות המודיעין המקבילות עמן נמצא שירות בתי הסוהר בקשר הדוק ויומיומי. חלק מאמצעי האבטחה הנוספים שנחשבים אמצעים יוזמים הנם חסמי הסלולר שנועדו למנוע העברת מסרים באמצעות טלפונים סלולריים מתוך תאי הכליאה בבתי הכלא, לאגפים אחרים ולבתי הסוהר השונים.תוסיפו לכל אילו, את הפעולות של היחידות המיוחדות המתמחות בחיפושים בראשן יחידת דרור ויחידות הימ"ז שעוסקות כל העת בחיפושי איכות על בסיס מידע מודיעיני ותוכניות מבצעיות ובדגש לאיתור וסיכול כוונות בריחה מצד אסירים בכל הארץ.כפי שעולה בתמונה המשתקפת בתקשורת כל מעגלי האבטחה קרסו לכאורה באירוע. העדר מודיעין מקדים, כשל מבני שלא טופל, חוסר ערנות של מגדל השמירה, בדיקות מבנה ובדיקת אמצעים פיזיים שלא איתרו את הפרצה.דבר נוסף הוא סימנים מחשידים לאירוע. לפחות חלק מבין האסירים שנמלטו הוגדרו על ידי הארגון כסג"ב – סכנה גבוהה לבריחה. נכון, שניתן לראות בכל האסירים ובדגש על אסירים ביטחוניים כפוטנציאל לבריחה אך עדין כאשר מספר אסירים נושא הגדרה ספציפית ושוהה באותו תא יכול ונדרשו אנשי הסגל לבדיקות תכופות יותר בתא ולפעולות מדוקדקות יותר כפי שצוינו לעיל.חגים וסופי שבוע ידועים כמועדים לפורענותסוגיה נוספת היא סוגית ההערכות של הארגון בכלל ושל המחוזות ובתי הכלא בפרט לחגים. ידוע לאורך השנים כי האסירים מנצלים את סופי השבוע ואת תקופות החגים לביצוע זממם והוצאה לפועל של כוונותיהם השליליות. דבר מרכזי לאורך השנים הוא פעולות מנע שנוקט בהם הארגון לקראת החגים.הגברת החיפושים ברמה המקומית, המחוזית והארצית, חידוד הצי'ח (ציון ידיעות חשובות) בגין כוונות שליליות ובדגש על בריחה. ביקורות ובקרות פתע של אגף המבצעים והפיקוד הבכיר במחוזות ובנציבות עוד. לא סתם אירוע האירוע במועד שאירוע אלא, נבחר בקפידה על ידי האסירים.יותר מכך, בכדי לנתק הפלטה ממקומה ולבצע פעולות חפירה הדבר דורש זמן רב וטשטוש של ראיות בשטח כגון העלמת חול, טשטוש סימני טיפול בפלטת השירותים או ברצפה, אגן שירותים שבור ועוד. כל אילו היו צריכים להתגלות מבעוד מעוד במעגלי האבטחה והמודיעין כפי שציינתי לעיל.כך לדוגמה, ניצלו אסירי פת"ח רק לפני מספר שנים בכלא נפחא את החגים, הצליחו לצאת דרך פרצה שיצרו בגדר הביטחון אל נקודה מחוץ לאגף, לאסוף תיק עם מכשירים סלולריים ולחזור לאגף מבלי להתגלות.קיימות דוגמאות ואירועים רבים בהיסטוריה המבצעית של שירות בתי הסוהר שעניינם ניצול החגים לצורך ביצוע אירועים שליליים והארגון מודע, נערך ופועל על מנת לסכל אותם באמצעות פעולות גלויות וסמויות. לכן, כל אילו מובילים אותי להבנה כי באירוע האחרון התרחש כשל מערכתי בכל הרמות. פעולות נגד ארגון הגיהאד ארגון הג'יהאד האיסלמי הוא ארגון צבאי קיצוני וממודר ואם למישהו נדמה כי אירוע כזה קורה ללא אישור של ראשי הארגון בכלא, ללא תכנון מפורט ובהכנה ארוכה של ימים ואפילו חודשים, לרבות הבנת ההשלכות על הכלא ועל השטח ביום שלאחר האירוע- טעות בידיו.אסירי הג'יהאד חיים לאורך השנים בתאים מעורבים עם אסירי החמא"ס בעיקר אך, גם עם אסירי הפת"ח. ניסיונות הארגון למצב עצמו כארגון עצמאי וחזק מחוץ לכותלי הכלא בשטחים ובעזה אינו שונה מניסיונות אנשיו לעשות כן גם בתוך כותלי הכלא.הארגון ידע להוציא אירועים קשים כנגד סוהרים וקצינים בבתי הכלא ואנשיו היו מעורבים בהפרות סדר קשות, פגיעה באנשי סגל וניסיונות מרי ובריחה. החלטת הנציבה לפרק את הארגון בתוך מתקני הכליאה מידית ובסמוך לאירוע היא החלטה נכונה ומתבקשת.יש להניח כי ראשי הארגון בכלא היו מעורבים בתכנון הבריחה, לכל הפחות ידעו על כוונות אסירי גלבוע ונתנו לכך אור ירוק. מכאן שיש לפזר לאלתר את האסירים בכל התאים כך שבכל תא יהיה אסיר ג'יהאד אחד דבר הנושא מסר תקיף וברור. הארגון יפורק ושכרו יצא בהפסדו מהאירוע.המסר נועד אף הוא לאנשי החמא"ס, החזית העממית וגם לפת"ח שכמו באירועי שביתות רעב בסוגיית תנאי מחייה תמיד בוחנים את תגובות שירות בתי הסוהר לצעדיהם. הפרות הסדר המתרחשות, שריפות התאים והכוונות לפגוע באנשי סגל היו צפויות ועל אף איומים אילו שב"ס נדרש לצעדים תקיפים בדיוק כמו שמובילים הנציבה רב גונדר קטי פרי ואנשיה כעת בשטח. לא להכתים משרתי ארגון שלם בכשל הביקורת הציבורית מוצדקת. מה שהיה הוא לא מה שיהיה לאחר האירוע ויש שיכנו את אירוע הבריחה כ"יום הכיפורים" של שירות בתי הסוהר. הביקורת לגיטימית, הזעקה הציבורית לגיטימית ואף הביקורת הקשה על הכשל המערכתי הוא מובן.יחד עם זאת, משרתים בשירות בתי הסוהר במתקני כליאה עשרות אלפי משרתים, פועלים יומם וליל בסיכון חיים על מנת לבצע את המשימות המורכבות של הכליאה והביטחון. אני מתנגד בתקיפות לכל הקריאות להדחת הנציבה ולכל קריאה פופוליסטית אחרת.האירוע ייחקר על ידי המשטרה. שב"ס הוא ארגון מנוסה וחזק שיתחקר את הכשלים ויביא לתיקון מערכתי ואסטרטגי. הזמן כעת הוא להתמקד ברמה הטקטית בתוך בתי הכלא על מנת לפרק את ארגון הג'יהאד, למנוע אירועים נוספים מצד הביטחוניים ואף מצד האסירים הפליליים בחסות האירועים שמתרחשים ולפעול ברמה האסטרטגית על מנת לשנות את הכללים ביחס להחזקת אסירים ביטחוניים בבתי הכלא.נתון.​

דעה | המפכ"ל צריך להתעלם מרעשי רקע וליישם את התכניות שלו לעתיד כוח המשטרה​

מפכ"ל המשטרה מתמודד לראשונה עם מספר רב של זירות. לראשונה מאז הקמת המדינה חלה התקוממות עממית קשה של חלק מערביי ישראל בהשפעה דתית פונדמנטליסטית "מתודלקת" מצד ארגון הטרור החמא"ס, ריבוי זירות חיכוך ועימות בתוך הערים בישראל ובמקביל בגדה, לא זו רק זו, שכעת הוא מתמודד לראשונה בחייו עם זירה פוליטית מאתגרת לא פחות.אמירתו של המפכ"ל אמש בגין מיצוי הדין עם כלל הפורעים באירועים האחרונים ערבים ויהודים כאחד ראויה לכל גיבוי והערכה. אין בתפקידו של המפכ"ל שמץ של עיסוק פוליטי והוא פועל מול כלל האזרחים במסגרת תפקידו בכדי לשמור על שלומם וביטחונם של כלל אזרחי ישראל עליהם הוא ואנשיו מופקדים ובכדי להביא לדין טרוריסטים ופורעי חוק ללא הבדל דת, גזע ומין.  ערב מינויו כתבתי ואחזור ואומר, מי שסבור כי מדובר ב"יס מן" של פוליטיקאים והנחת העבודה שלו מתבססת על החזות המעט מבוישת של המפכ"ל, טועה בגדול. רנ"צ קובי שבתאי הוא אדם ישר, ערכי ולוחם בכל רמ"ח אבריו. הוא אדם ולכן אינו חף מטעויות. יחד עם זאת, הוא פועל ללא לאות בכדי להביא להחזרת המשילות והשקט במדינה והוא מהווה דוגמה אישית ראויה לכלל השוטרים במשטרת ישראל.  חשוב להאזין בקשב לתוכניות המבצעיות שהציג אמש והיה רצוי שהדרג הפוליטי יעסוק בדרכים לסייע בידו לממש אותן ולא באמירות מיותרות שאינן מכבדות את אומרן. קיבל משטרה מוחלשת ללא מפכ"ל במשך שנתיים מספר עובדות חשובות לציון, המפכ"ל קיבל לידיו משטרה מוחלשת, ללא מינוי קבע במשך שנתיים ימים. אם זו היה מכוון או לא אינו הדיון כלל וכלל. בפועל קודמו של שבתאי, ניצב מוטי כהן התמודד עם ניסיונות התערבות בלתי לגיטימיים בעבודת המשטרה לכאורה, ניסיון להשפיע על מחאות עממיות, התערבות במדרגי הפעלת הכוח ואפילו ניסיונות התערבות בפעולות השיטור והחקירה במשטרה לכאורה. צבר האירועים מכניסתו של שבתאי המפכ"ל ועד היום לא אפשר לו לעסוק בתוכניות אסטרטגיות של בניית הכוח אלא להשתמש בכלל הכלים שעומדים לרשותו על מנת לכבות את כלל השריפות שנוצרו במדינה תרתי משמע. אירוע מירון הוא מחדל מתמשך, הזנחת הפעילות כנגד ארגוני הפשיעה בחברה הערבית והנשק הבלתי חוקי לא נולד אתמול וכבר עשרות בשנים אינו מטופל בהיקף ובעוצמה הנדרשת. אל נופתע מהאירועים החמורים שקרו במגזר הערבי בלוד, רמלה, יפו, ערי המשולש והצפון וכמובן בפזורה הבדואית בדרום שכן שנים רבות מתפתחת שם תת חברה עבריינית-לאומנית וקיצונית ששוללת את ריבונותה של המדינה, אינה סרה למרות ועושה כל העולה על רוחה באין מפריע מבחינה פלילית וכן גם לאומנית.המשטרה ניסתה לאורך השנים באמצעות מחלקי המיעוטים בימ"רים ובלהב 433 לטפל, בפועל מעצרים מידי פעם, תפיסות ספורדיות של כלי נשק אינן משנות מציאות – לפי הערכות ישנם 500,000 כלי נשק במגזר הערבי בידי עבריינים לאומניים (לשם השוואה, יש 30,000 כלי נשק חוקיים בישראל רשומים). גם הקצינים והשוטרים הפכו עם השנים יותר ויותר חוששים מהסנקציות שינקטו כלפיהם במידה ויבצעו ירי, יפעלו בכוח וכדומה. המגמה החלה עוד לפני עשרות בשנים מה שהפך את המפקדים בכל הרמות ל"מכווצים" ולמי שדואגים לרוב לכיסוי אישי. המפכ"ל שבתאי מוצא עצמו מהר מאד בתווך של מערכת שנדרשת חיזוק משמעותי של משאבים, תקינה מתאימה למשימותיה וחיזוק כוח ההרתעה בקרב ציבורים שלמים במדינה.אמירה נכונה וערכית מי שמכיר את המפכ"ל קובי שבתאי, יודע שאמירתו הייתה אמירה נקייה ומקצועית. קובי מסתכל בפריזמה של המפקח הכללי של משטרת ישראל ולא בהיבטים פוליטיים. בדיוק כך הוא נדרש לעשות! קובי קרא לילד בשמו, ללא "התיפיפות" – מי שהיה שותף לפרעות שאירעו לאחרונה הוא טרוריסט ולא שם כינוי אחר. מי שמיידה בקבוקי תבערה על אזרחים, שורף בתי כנסת או פוגע בבתים של ערבים, מיידה אבנים על רכבים, עושה לינץ' באזרחים, הורס תשתיות ופורע חוק על בסיס לאומני, כן הוא טרוריסט. לא ברור בכלל, כיצד השר הכניס לכך שיקולים משיקולים פוליטיים. אבל לטעמי שגה, משום שאין בכלל כוונה להשוות בין המגזרים ולהציג סימטריה. מי שלקח את החוק לידיים על רקע לאומני הוא מחבל לא משנה אם הוא ערבי או יהודי.מפכ"ל הוא דמות א-פוליטית ועל כן אמירתו של המפכ"ל הייתה חדה, ברורה וראויה לכל הערכה. שוטרי משטרת ישראל ולוחמי מג"ב, המתנדבים יאכפו את החוק והסדר בכל מקום בארץ ללא הבדל של דת, גזע או מין. לטעמי, באמירתו זו, מיצב עצמו קובי שבתאי המפכ"ל כמבוגר האחראי בזירה שהוא פועל בה. אין ספק שכבר היום מוצא את עצמו המפכ"ל זירה לא מוכרת ומורכבת לפחות כמו הזירה המבצעית אולי יותר, היא הזירה של ההתמודדות מול פוליטיקאים. אני סבור שככל שנוקפים הימים מבין המפכ"ל שהוא חייב להיות האדם שמונע את הפוליטזציה של המשטרה ועד כה במבחן המציאות הוא פועל נכון. קיים גם אלמנט של "שכר לימוד". שבו אתה מבין שזה שאתה ממלכתי לא אומר שאחרים הם גם כאילו והמפכ"ל יצטרך להתמודד גם שם.הזמן הנכון והמקום הנכון לדרוש שינוי אסטרטגי האירועים האחרונים מחייבים את כולנו לקיים הערכת מצב אסטרטגית – פנינו לאן בשנים הקרובות. לטעמי, ההיבט החשוב ביותר והאקוטי ביותר הוא עניין ההתמודדות עם הזירה הפנימית היא ערביי ישראל. מספר ווקטורים חשובים שיהיה על קברניטי המדינה וגם ראשי ארגוני הביטחון לרבות המפכ"ל להתייחס אליהם:סדרי גודל של הכוחות של משטרת ישראל הנדרשים לצורך אכיפה בכלל המגזרים ובדגש על המגזר הערבי בשגרה ובחירום. בחינת מודל משטרתי חדש לרבות בחינת האופציה של הפרדת מג"ב מהמשטרה ומתן אחריות טריטוריאלית ומשימתית למשמר הגבול בהיבטי מוכנות לאירועי קיצון.השקעה שורשית ברוב ה"דומם" הפרגמטי של ערביי ישראל באמצעות שינוי משמעותי בחינוך, בתשתיות, באכיפה ובשילוב בחברה הישראלית ליצירת תחושת שייכות ישראלית וניתוק השפעות דתיות. בניית תוכנית אסטרטגית למיצוי הדין מול עברייני הסחר בנשק בלתי חוקי וארגוני הפשע ואיסוף הנשק הלא חוקי – נקיטת מדיניות של "אפס סובלנות".בניית מודל של מפקדות משולבות שפועלות בשגרה כמו בחירום – משטרה, שב"כ, מערכות אכיפה אזרחיות רשויות המיסים, משרדי ממשלה, בתי המשפט, רשויות מקומיות בכדי לטפל באופן משולב בפורעי החוק במגזר הערבי לרבות איסוף מודיעין שוטף – כוונות לאומניות, בנייה בלתי חוקית, סחיטת דמי חסות, סמים, נשק, שהייה בלתי חוקית וכו'.מי שחושב שכל אילו יוכלו להתקיים ללא הסטת תקצוב ומשאבים מתאימים טועה ומטעה. כל פעולה אחרת טקטית או מיקרו טקטית והימנעות מטיפול בסוגיות האסטרטגיות יהיה רק עוד מאותו הדבר ולא יוביל לשינוי או מוכנות מתאימים לאירוע הבא שכבר מבעד לחלון.כעת יכול המפכ"ל לנצל את העיתוי ולהוביל שינוי משמעותי ואפקטיבי באשר ליכולת של משטרת ישראל למלא את ייעודה ומשימותיה. חשוב שבזמן הזה ימשיך ויתעלם מרעשי הרקע הפוליטיים ויעמוד על תוכניתו לביצוע השינויים הנדרשים.​

...
...

שלח

Name *​

שדה חובה*

Phone *​

שדה חובה*

Email *​

שדה חובה*

Message

שדה חובה*

צור קשר

מפת האתר

נתן פז - פתרונות מודיעין טקטיים​

Company Name